النشرة الاسبوعيةالتقاريرتقارير الغازتقارير الكهرباءرئيسيةسلايدر الرئيسيةغازكهرباء

انقطاع الكهرباء في مصر بشكل غير مسبوق.. هل الغاز السبب؟

ياسر نصر

عاد انقطاع الكهرباء في مصر ليطلّ برأسه من جديد في صورة لم تشهدها البلاد طيلة السنوات الـ8 الماضية، إذ تتجاوز ساعات فصل التيار في بعض المناطق والقرى أكثر من 6 ساعات متواصلة.

واشتكى العديد من المواطنين، خاصة في محافظات الصعيد والدلتا وأجزاء من محافظات القاهرة الكبرى، من الانقطاعات المتكررة للتيار الكهربائي، والذي يتزامن مع موجة شديدة الحرارة تتعرض لها البلاد، إذ تجاوزت درجات الحرارة حاجز الـ40 في القاهرة، واقتربت من 50 في جنوب الصعيد.

أزمة انقطاع الكهرباء في مصر دفعت المواطنين إلى التفاعل عبر هاشتاغ (وسم) قاطع النور، الذي تصدَّر موقع التواصل الاجتماعي تويتر خلال الساعات الماضية، مطالبين الرئيس عبدالفتاح السيسي بسرعة التدخل وإيجاد حلول فورية.

الطلب على الكهرباء في مصر

بالتزامن مع الموجة الحارة، سجّل الطلب على الكهرباء في مصر أعلى مستوى له تاريخيًا أمس الإثنين 17 يوليو/تموز(2023)، إذ وصلت ذروة الأحمال على الشبكة الوطنية إلى 34.6 ألف ميغاواط.

وعلى الرغم من زيادة الطلب، فإن الإنتاج سجّل فائضًا بنحو 10 آلاف ميغاواط، لكنه لم يترجم إلى استقرار في العديد من المناطق، من بينها مدينة العبور التي شهدت انقطاعًا تامًا للكهرباء لعدّة ساعات أمس، بعد توقّف محطتي محولات جهد 220 كيلو فولت عن العمل لمدة 3 ساعات.

انقطاع الكهرباء في مصر

تتوقع الحكومة المصرية استمرار زيادة الطلب على الكهرباء خلال الشهر الجاري (يوليو/تموز)/ والمقبل (أغسطس/آب)، وأن يسجل أقصى حمل على الشبكة القومية للكهرباء 35 ألف ميغاواط، مع ارتفاع درجات الحرارة وزيادة الأحمال على الشبكة.

وأعلنت وزارة الكهرباء حالة الطوارئ بجميع شركات إنتاج ونقل وتوزيع الكهرباء خاصة بمحطات الإنتاج ومحطات المحولات والتحكمات، إذ توجد فرق فنية بكل أنحاء البلاد للتدخل السريع في حالة حدوث أيّ أعطال أو حالات طوارئ.

أسباب انقطاع الكهرباء في مصر

تروّج الحكومة إلى أن أسباب انقطاع الكهرباء في مصر خلال المدة الأخيرة راجع إلى زيادة الجهد مع ارتفاع درجة الحرارة ولجوء المواطنين إلى استعمال الكهرباء بجهد أكثر من المعتاد، فضلًا عن تسبُّب ارتفاع درجات الحرارة في بعض الأعطال بمحطات الكهرباء.

من جهة أخرى، أكدت مصادر مطّلعة، في تصريحات إلى منصة الطاقة المتخصصة، بدء تطبيق خطة تتمثل بقطع الكهرباء في مصر عن أغلب المناطق لمدد تتجاوز 6 ساعات يوميًا منذ بداية يوليو/تموز الجاري، توفيرًا للغاز الذي تستعمله معظم محطات الكهرباء.

يمثّل استهلاك قطاع الكهرباء في مصر نحو 60% من إجمالي استهلاك الغاز، وفق البيانات التي اطّلعت عليها منصة الطاقة المتخصصة.

وأشارت المصادر إلى أن الحكومة تطبّق منذ العام الماضي خطة تستهدف ترشيد استهلاك الغاز في محطات الكهرباء في مصر، من أجل زيادة التصدير لتوفير العملة الصعبة، خاصة مع تراجع إنتاج بعض الحقول.

من جانبها، أرسلت منصة الطاقة المتخصصة طلبًا إلى المتحدث باسم وزارة الكهرباء للتعليق على أزمة تزايد عدد ساعات قطع الكهرباء في عموم المحافظات المصرية، لكنها لم تتلقَّ ردًا حتى كتابة هذه السطور.

خطة ترشيد الاستهلاك

بدأت الحكومة المصرية في أغسطس/آب 2022 خطة من أجل ترشيد استهلاك الكهرباء لتوفير الوقود المستعمل في توليد الكهرباء، خاصة الغاز الطبيعي؛ لإعادة تصديره للخارج، والاستفادة من أسعاره في دعم موازنة البلاد بالعملة الصعبة.

وتستهدف خطة ترشيد الكهرباء خفض 18% من إجمالي الطاقة المستهلكة على مستوى محافظات الجمهورية بحلول 2035.

صادرات الغاز المصرية

تستهدف الخطة معالجة نقص إنتاج حقل ظُهر الذي تراجع بنسبة 11% خلال النصف الثاني من العام الماضي (2022)، وواصل انخفاضه خلال الأشهر الأولى من العام الجاري (2023)، حسب بيانات اطلعت عليها منصة الطاقة.

وسجّل إنتاج حقل ظُهر 2.45 مليار قدم مكعبة يوميًا من الغاز، انخفاضًا من المستوى الذي بلغه عام (2021)، والمقدَّر بنحو 2.74 مليار قدم مكعبة.

وأظهرت أرقام وزارة البترول تراجع إجمالي إنتاج مصر من الغاز الطبيعي إلى 50.6 مليون طن في 2022، مقارنة بنحو 53.1 مليون طن في 2021.

ونجحت خطة ترشيد الكهرباء كذلك من خفض معدلات الاستهلاك خلال 2022، إذ تراجعت إلى 45.6 مليون طن غاز، مقارنة مع 48 مليون طن في 2021.

صادرات مصر من الغاز

أوضحت المصادر في تصريحاتها إلى منصة الطاقة، أن خطة الترشيد أتت ثمارها خلال المدة الأخيرة، إذ حافظت مصر على حجم صادراتها من الغاز المسال خلال الربع الأول من العام الجاري (2023)، ورغم تراجع إنتاج حقل ظهر العملاق، فإنه مع زيادة معدلات الاستهلاك إثر ارتفاع درجات الحرارة بدأ المواطنون يشعرون بالأزمة من لجوء الحكومة لتخفيف الأحمال.

كان تقرير لمنظمة الأقطار العربية المصدّرة للبترول "أوابك" قد أظهر أن صادرات الغاز المسال المصرية خلال الربع الأول 2023 بلغت 1.90 مليون طن، وتصدّرت تركيا قائمة الوجهات المستقبلة للصادرات المصر بحصّة 41%، تليها دول الاتحاد الأوروبي بحصّة 24%، متساوية مع الإمدادات نفسها إلى الأسواق الآسيوية، في حين استحوذت بريطانيا على حصة 11%.

وبالرغم من محاولة الحكومة المصرية الحفاظ على مستويات صادرات الغاز من أجل توفير العملة الصعبة، فإنها واجهت رياحًا معاكسة خلال الأشهر الـ4 الأولى من العام الجاري، مع تراجع أسعار الغاز وفق بيانات رسمية.

وأظهرت بيانات صادرة عن الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء مؤخرًا انخفاض قيمة صادرات مصر من الغاز الطبيعي والمسال بنسبة 75.6% على أساس سنوي، خلال أبريل/نيسان، بعد تراجعها خلال شهر مارس/آذار الماضي بنسبة 67.9%، و33.3% في فبراير/شباط 2023 على أساس سنوي.

وأرجع خبراء السبب في انخفاض إيرادات صادرات الغاز المصرية إلى انخفاض الطلب على الغاز المسال، الذي يمثّل أكثر من 90% من صادرات مصر من الغاز.

كما تركّز مصر بشكل كبير على بيع شحناتها في السوق الفورية، محاولةً منها للحصول على أعلى سعر ممكن، ولكن لسوء حظها، فإن انخفاض الطلب العالمي تسبَّب في تراجع الأسعار، وتسبَّب التركيز على بيع صادرات الغاز في السوق الفورية بأزمة خلال شهر يونيو/حزيران الماضي، إذ توقّفت ناقلة عملاقة، تحمل شحنة غاز مسال مصرية، منذ 16 مايو/أيار الماضي 2023، ولمدة تجاوزت 20 يومًا، في عرض البحر، بانتظار ارتفاع أسعار الغاز لتحقيق مكاسب.

الإنفوغرافيك التالي، من إعداد منصة الطاقة المتخصصة، يستعرض أبرز الأسواق التي استقبلت شحنات غاز مسال مصرية في الربع الأول من 2023:

الأسواق المستقبلة لشحنات الغاز المسال المصرية

موضوعات متعلقة..

اقرأ أيضًا..

إشترك في النشرة البريدية ليصلك أهم أخبار الطاقة.
الوسوم

مقالات ذات صلة

‫17 تعليقات

  1. الصراحة تعليقات اخر حلاوة ..شعب مصر شعب طيب قوى ..الراجل بيعهموهدومهم وشحتهم واكلهم التراب وشربهم مية مجارى وقطع عنهم الكهرباء عشان بيع الغاز بالدولار والدولار عشان يسدد الديون المهولة اللى عملها واحد بيحكم مستواه مش اكتر من كمساري الاف مليارات على مشاريع مالهاش لازمة وطرق وكبارى وعاصمة بتنجانية في الصحراء..وخلى الناس بتكلم نفسها واللى مابيتجنش بينتحر ..وفي الاخر خالص تلاقى واحد عبيط يقول لك احس رئيس وواحد يهرتل يقول لك مش حيتعوض جتك نيلة منك له كليو الرز ياهبل ٣٥ اللى كان ب ٢ ج الفرخة ام ٢٥ ج ب ٢٠٠ بس تقول ايه ناس خدوا على ضرب ولحس الجزم

  2. هو ده سمك البردويل هو كمان. اللي أصبح سمك النفايات بمائة جنيه وحرمته الشعب من خيرها . ولا هنفضل في كل عصر .يقال علي خير مصر بسبب الحكومات اللي من النوع ده ...حرام علي بلابله الدوح . حلال للطير من كل جنس . لو ده بيحصل في بلد سياحية هتقطعوا عنها الكهرباء . ولا هو المصريين ارخص من النفايات عندكم . ويطلع مسؤول يقول كلام دبلوماسي مغلوط وأرقام مغلوطة . ما احنا مش هنعد وراكم الأرقام المزيفة يصبر بيه الناس . . .. الحكومة لازم ترحل . كفاية ارف في الناس . ووزير العدل لازم يرحل اللي سايب القضاء بكل فساده ينهش في الناس .. وكل مؤسسة اصبحت عصابة فساد . لا تعلم الدولة عنها شيء..لازم تحصل مليون مصيبة الاول . ناس تتحبس في اسانسير وتموت . ناس ساكنة في الدور العاشر . راجعة من شغلها. هتطلع علي السلالم . مستشفيات عاوزة اجهزة . محلات اطعمة خسرت اد ايه ...ناس شغلها علي الكمبيوتر . وده ميحصلش الا في أسوأ صيف
    علشان الناس تعمل ثورة وايادي خفية تلعب من برة وجوة ..ولا قنوات الغربان لازم تشتغل علي حس الأوامر الجاية من برة

  3. اين الفائض من الانتاج فى الكهرباء
    واين الفائض من الغاز وكيف نصدر الكهرباء والغاز و نحرم المواطنين منها ولماذا القرى والمناطق الشعبية
    ام ان هناك ايادى خفية تعبث بمصالح المواطنين وتحاول احراج الحكومة مثل ما كان يحدث ايام الحكم السابق
    يجب ان يخرج علينا مسؤول ليشرح لنا اسباب قطع الكهرباء

  4. ياجماعه احنا مش في دوله الملائكه الريس عبدالفتاح مش هتعرف مقامه غير لم يمشي دا انظف رئيس شفته في حياتي بيحارب في ١٠٠ باب من أجل مصر والناس مش دريانا يا رب قوي ونعدي من المطحنه الا احنا فيها دي سواء من الأصدقاء او الأعداء كملها على خير يارب

  5. بقالى اكتر من خمس سنين بقول انى عندى اختراع هيغرق العالم كله كهرباء من غير استخدام غاز ولا سولار ولا اى حاجة ، هو انتم هتخسروا ايه لما تسمعونى ، وبعدين إجراءات تسجيل براءات الاختراع مفيهاش أى امان وهتؤدى حتما إلى سرقة الفكرة ، ده غير أنها طويلة جدا ومكلفة

  6. والله ياجماعه الراجل دا مشعارف يلاقيها منين ولا منين شويه أشخاص قاعدين على النت عاوزين يرلعو في البلد وخلاص ماتشوفو الدول حواليكم عملين اذاي يا شويه خرفان احمدو ربنا ان انتو عايشين معانا دا انتم عاوزين لقمه سم ونخلص منكم اه في أخطاء لكن مسببه ارحمونا بقا خلونا نعرف نعيش ياجماعه الخرفان

  7. حسبي الله ونعم الوكيل في دي بلد بس شاطرين تعملوا حفله الشياطين انا ابني مريض. ولازم جلسات تنفس وطبعا لازم كهربا انا كنت بجري في الشوارع وصوت اتقي الله في شعبك احنا ناس لازم الكهرباء شغاله في الساحل وشرم والغردقه عشان فيها حبايبك بس وفي اماكن في مصر متواجد فيها حبايبك برضو سامح فيها بتشغيل الكهربا بس لازم تدبح فينا ربنا ينتقم منك انا عمري ماكرهت حد قدك حسبي الله ونعم الوكيل فيك

  8. ياريت بس حد ينورنا ولابلاش دي علشان تخفيف الاحمال... بس يوضح لنا.... الوضع ده متأثر بالملء الرابع لسد النهضه؟؟؟.... وهل احنا بنرلد كهرباء علي مستوي الجمهورية من محطات تدار بالغاز؟؟؟ طيب وجه بحري يمكن! انما الصعيد!!! ياريت توضيح للتساؤلات دي

  9. حرام عليكم يا حكومه بس عمالين كل شويه تقولو اكتشفنا بئر ظهر وبئر بطن وبئر مش عارف ايه وجعتو دماغ أبونا اكتشافات غاز يكفي عشر اجيال بعدينا وحولتو كل حاجة بالغاز الطبيعي علشان كتير ده كلامكم وصرفنا مليارات دولار على المحطات الجديدة بالغاز ليه ،،؟
    احنا كنا زي الفل لما كانت بالسولار وبنستورد البترول اكتر من دلوقت
    الله يرحم ايامك يا ابو علاء !!!
    حكومة فاشلة

  10. الغاز المسال سعره انهار
    كل اللى بيتعمل علشان نجمع دولارات هى ورق فقط
    لازم نوقف الاستيراد يكون تبادل تجارى بالعملات المحلية ولو مش حياخد بضاعة ياخد ليالى سياحية له وحق بيعها
    ياريت كل حمار يفكر أو يخلى جنبه حد بيفكر
    الكلام للجميع.
    ملحوظة قطع الكهرباء عندى لن يتكرر أو منزل امى وحماتى .
    ده أمر ولاتحب أنزل للناس وأعرفهم بنفسي.سهلة انا جاهز سيبك من كل أراجوزات مرشحى الرئاسة
    تقدر تنافس صاحب ثورة يونيو الحقيقى .ساعة الظهور حانت .العد التنازلي بدء.
    د/ علاء طبيب سجون سابق ومبدع ثورة يونيو.

  11. رجعوا الكهرباء مش عارفين نقعد في بيوتنا البيت متقفل منزل لا يوجد له شابيبك هنعيش ازاي من غير كهرباء احنا في جهنم ولا ايه

  12. هو ايه اللى بيحصل بالضبط هما الناس الغلابه فى مصر اللى هما شعب مصر الاصيل حيفضلوا ياخدوا على قفاهم لحد امتى وحيفضلوا يتحملوا لحد امتى مش الحكومه الرشيده قالت إنها عملت استثمارات ضخمه بالمليارات فى قطاع الكهربا وبناء محطات جديده وان الانتاج بقى يتصدر كمان خارج مصر ايه باه الاى احنا فيه ده وليه دول الخليج اللى الحراره عندهم بتفترب من ٦٠ ، ٧٠ فى بعض الاحيان ولايتم قطع الكهربا عنهم لان دولهم بتحترم البشر اما عندنا اقطع الكهربا بوظ الثلاجات والاجهزة الكهربيه للغلابه مش مهم لكط اهم حاجه الناس اللى فوق واتحدي لو كانت الكهربا بتقطع فى الساحل او فى اى مكان متواجد فيه الساده آكلى حقوق البشر ولا حول ولا قوة الا بالله

  13. لست أدرى لماذا هذا التركيز على مصر فى كل شيء حتى لو حادث صغير بىضة التركيز وكأن الدنيا مفيهاش غير مصر الأمر بالنسبة للشعب واضح كل من يريد السوء للبلد لازم يركز على أى امر سلبى وارد الجدول فى مل دول العالم يحدث مثل ذلك لكن لأ مصر لازم نعلق بلاد غنية بيحصل فيها كل حاجة وربنا يستر على عبيده اتقوا الله فى مصر واللى فاكر نفسة ان بلده فى الأمان يبقى وأهم

  14. نرجوا من سيادتكم الرحمة من انقطاع التيار نعاني من حرارة 46 درجة

  15. قرية الأوسط سمهود مركز أبوتشت محافظة قنا نعانى من انقطاع دائم ومتكرر بالنهار وبالليل لساعات طويلة مما أدى الى تكبدنا أضرار فادحة وبعض الأماكن الراقية التى يسكنها الشخصيات العامة لا تتأثر ولو لدقيقة واحدة ،،، أين أكبر اكتشاف بترولي فى العالم وأين أكبر محطات توليد كهرباء هل أنا مطالب بتحمل ارتفاع فاتورة الكهرباء دون خدمة أم هل المسؤلين يبيعون لنا الوهم وها نحن نجنى ثمار الفنكوش !!!

  16. انا محمد من المنيا وانا فى تالته ثانوى حاليا باخد دروسي كلها تقريبا اونلاين فاهم الازمه ال ماره بها مصر و اظن بالطريقه ال ذكرت فى المقال دا ال هيا(تخفيف الاحمال فا مش ها تغير حاجه) اقترح اقتراح ممكن يكون صعب تنفيذه بس احنا فراعنه على رأى ال قال و بإذن الله كل حاجه ممكنه معانا ممكن تكونوا اقتراحى انكو تشيدوا محطات توليد طاقة جديدة و يكون افضل ان عددها و كفاءتها يكونوا بنفس قوة محطات الطاقة الحاليه علشان الحمل يتوزع بدل ما يستريح راحه موقته ممكن تكونوا فكرتوا بيه بس ما فيش حلول كتير و شكرا

  17. بتخففوا حمل الكهربا تقطعوا الكهربا في اماكن اكتر من اماكن انتوا شركه نصابه اشمعنا اليومين دول اللى الكهربا بتقطع فيهم ما النااس مشغله تكييفات ومراوح من شهر 6 ولا دلوقتي بقت وحشه طيب ما في الشتا النااس بتشغل التكييفات على السخن ولا هوا حرام في الصيف بس توقفوا كل المصالح الحكوميه عشان اى قال بيخففوا حمل حمل اى اللى بتخففوه انتوا لو عاوزين تخففوا الحمل كنتوا تقطعوا الكهربا بالعدل مش تخلوا النااس مش عارفه تمارس حياتها وتقطعوا الكهربا كل شويه الكهربا تيجي ربع ساعه وتقطع 10 ساعات ده يرضي مين لا والمايه قاطعه بجد حرام عليكوا اننا نفضل صاحيبن طول الليل من الحر والناموس

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق